Consumenten zijn met name op zoek naar auto’s maximaal 4 jaar oud. In die jaren was er juist sprake van een verkoopdip bij nieuwe auto’s. Daardoor is er nu een onvoldoende aanbod van tweedehands modellen.
Wanneer loont het om in Duitsland of België naar een tweedehands auto te gaan kijken?
Goed rekenen
Het is vooral een kwestie van goed rekenen. Je kunt nu ook in Nederland hele goede deals maken, zeker als je iets hebt in te ruilen.
Het importeren van auto’s uit Duitsland en België kan nog steeds veel geld schelen. De handelsprijzen liggen in Duitsland bijvoorbeeld nog altijd laag in vergelijking tot Nederland en er is vooral meer keus. Zelfs Luxemburg is een optie vanwege het lagere btw-tarief, maar omdat het een klein land is, is het aanbod daar heel beperkt.
Het berekenen van de BPM
Hoe bereken je of het zin heeft om de auto te importeren? De grootste kostenpost is de BPM die je moet afdragen. In Duitsland en België bestaat geen BPM, waardoor nieuwe auto’s daar fors goedkoper zijn.
Hoeveel goedkoper een auto is, verschilt er per model. Voor sommige super zuinige auto’s betaal je zelfs helemaal geen BPM.
Iedereen die een auto importeert moet in Nederland BPM betalen. Een tweedehands auto is niet meer zoveel waard als een nieuwe, en daarom betaal je ook minder BPM over een gebruikte auto.
De waardevermindering van de auto is vaak groter dan het tempo waarin de prijs van occasions in Nederland omlaag gaat naarmate de auto ouder wordt. Dit is een belangrijke reden dat het importeren van een auto vaak loont.
Er zijn drie manieren om de hoogte van de BPM-afdracht uit te rekenen: via een koerslijst met handelsprijzen, op grond van een taxatierapport of op basis van een forfaitaire tabel. In het laatste geval schrijf je voor elke maand die de auto oud is, een bepaald percentage af. De belastingdienst geeft jou zelf de keus welk manier je gebruikt.
Welke auto kies je?
Het aanbod in het buitenland en zeker in Duitsland erg groot. Via websites als Mobile.de of Autoscout24.de zul je zeker een geschikte auto vinden die aan jouw wensen voldoet.
Koop je een jonge (dealer-onderhouden) tweedehands auto dan hoef je niet bang te zijn dat je bepaalde garanties verliest, want Nederlandse dealers nemen die in bijna alle gevallen gewoon over.
Belangrijk tijdens het importeren van een auto:
Wil je een nieuwe auto zelf naar Nederland rijden, dan moet je in het land van aankoop een tijdelijk kenteken aanvragen. Ook moet je zorgen voor een auto verzekering. In Duitsland kost je dat bij elkaar een euro of honderd, maar het kost vooral veel tijd omdat je langs het Strassenverkehrsambt moet om het ‘Ausfuhrkennzeichen’ te regelen.
Het meest makkelijke en in ieder geval minder tijdrovend is de auto naar Nederland te laten vervoeren. Dat kost je een paar honderd euro, maar dit scheelt heel veel stress en tijd.
Papierwinkel in Nederland
In Nederland moet de auto op kenteken krijgen. Maar je moet eerst de auto APK laten keuren en laten bekijken door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook dat kost honderd euro.
Inruil oude auto
Je oude auto inruilen zit er niet in. Die zul je gewoon zelf in Nederland moeten verkopen.
Het importeren van een auto is kortom niet heel moeilijk, maar het kost wel moeite, energie en tijd. Voor je er aan begint, is het raadzaam om te kijken of het prijsverschil je dat waard is.